مصاحبه تلویزیونی بام تک در برنامه جهش تولید

  • خانه
  • اخبار
  • مصاحبه تلویزیونی بام تک در برنامه جهش تولید

از زمان تلاش بشر به منظور در امان ماندن از شرایط متغیر طبیعت و با ساخت ابتدایی ترین سرپناه، سقف به عنوان اولین سازه معماری ساخت انسان همواره موضوع و مسأله مورد هدف جهت اصلاح و هماهنگ نمودن آن با شرایط محیطی مختلف بوده است.

سازه ای که با ساخت کپر از شاخ و برگ درختان شروع و با سقف های متحرک هوشمند سیر تکاملی خود را با توجه به نیازهای انسان تا به این روز طی کرده است.
با پیشرفت های فراوان در عرصه علم و تکنولوژی، در عصری که ارتباطات شکل جدیدی به خود گرفته است، نیاز انسان را برای استفاده از شرایط و امکانات تغییر داده است. نیاز انسان امروزی برای درک فضای معماری متفاوت و دگرگونی چشمگیر سبک معماری در عصر حاضر، مجموعه مهندسی بام تک را به این سمت هدایت کرد که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، مواد و مصالح مدرن و استفاده از سیستم های اجرایی جدید و با اخذ نمایندگی از برندهای معتبر اروپایی به خلق فضاهایی متفاوت و نو در معماری و صنعت ساختمان کشور بپردازد.

برای اولین بار در ایران در سال 1390 شرکت بام تک سقف های متحرک و پنجره های هوشمند را به صنعت ساختمان کشور معرفی و پروژه های متعددی را نیز به عنوان مجری اجرا نمود.
سقف متحرک و دیوار شیشه ای هوشمند چیست؟
در گذشته اگر قصد پوشش سقف و دیوارهای فضای ساختمانی خود به غیر از استفاده از مصالح بنایی داشتید تنها گزینه های پیش رو فرم های زشتی همچون استفاده از ورق های گالوانیزه، فایبرگلاس و پنجره های سنتی لولایی و کشویی بود که در واقع از هیچ اصول زیبایی شناسی تبعیت نمی کرد، اما با گسترش استفاده از مصالح مدرن در صنعت ساختمان سقف های جدیدی با عنوان سقف های متحرک و یا جمع شونده هوشمند و دیوارهای شیشه ای گیوتینی معرفی و مورد استفاده قرار گرفتند.
ساختار سقف متحرک؟
سقف متحرک اتومات و دیوار شیشه ای هوشمند در واقع سازه هایی ترکیبی هستند که قابلیت جمع شدن و یا باز شدن دارد و با اشغال فضای کمتر نسبت به سازه های دیگر شکل و فرم خوبی به فضاهای معماری با کاربری های متفاوت می دهد.

این مصالح بسته به نوع محصول تلفیقی از پروفیل و پنل های آلومینیومی، شیشه های چندجداره، پارچه های 5 لایه از جنس پی وی سی، و فرمان دهنده و سنسورهای هوشمند می باشد.

اهمیت و ارزش استفاده از این محصول؟

بگذارید با یک مثال ساده اهمیت و مزیت سقف و دیوارهای شیشه ای هوشمند را بهتون توضیح بدم. تصور کنید شما در شمال کشور و در فضایی رو به دریا می خواهید به استراحت بپردازید، هم آسمان را ببینید و هم از منظره دریا لذت ببرید، اما به ناگاه با توجه به شرایط آب و هوایی اون منطقه باران و باد شدیدی شروع میشه اما شما نمیخواید تماشای بارش باران و این صحنه زیبا رو از دست بدید. اینجاست که فاصله داشتن سرپناهی امن و از دست ندادن تماشای زیبایی های طبیعت عمل کردن سنسورهای باد و باران بکار رفته در محصول و یا فشردن یک دکمه از کنترلر های بیسیم و بسته شدن سقف و دیوارهای شیشه ای خواهد بود. با این کار شما هم سقفی آب بند و هم دیواری شیشه ای هوابند خواهید داشت که به دلخواه میتونید به هر میزان از آن را باز یا بسته کنید.

نحوه عملکرد سقف متحرک؟

سقف های متحرک که عموما به حالت های مربعی و مستطیلی قابل اجرا می باشند به صورت یکپارچه و با حرکت موازی در مسیر ریل های آلومینیومی به وسیله دریافت فرمان از ریموت های کنترلی یا سنسورهای وضعیت جوی باز و بسته شده و با تعبیه سیستم های روشنایی بر روی خود محصول می توانید در طول شبانه روز نور فضای که پوشش داده را کنترل نمایید.

انواع سقف متحرک هوشمند؟

  • سقف متحرک تمام آلومینیومی که متشکل از پنل ها و استراکچر آلومینیومی، می باشد.
  • سقف متحرک تلفیقی متشکل پارچه پی وی سی و پروفیل های آلومینیومی

در هر دو محصول نیروی محرک و تجهیزات الکترونیکی کنترلی و روشنایی تعبیه گردیده.

نحوه عملکرد دیوار شیشه ای هوشمند؟

این محصول که اغلب به اسم پنجره گیوتینی نیز شناخته می شود، با حرکت عمودی قاب های شیشه با عرض تا 4 متر در داخل ریل های آلومینیومی بوسیله انتقال نیروی محرک موتور توسط زنجیر باز و بسته می شوند.

مزایای سقف های متحرک هوشمند؟

تمامی استراکچر این محصول از آلومینیوم ساخته شده و با توجه به وزن سبک و مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی استفاده از این محصول را در فضاهای باز و محل هایی که در معرض آفتاب و باران قرار دارند بسیار مناسب کرده است. این محصول فضای کمتری را اشغال کرده و سرعت اجرای بسیار بالایی نسبت به مصالح دیگر دارد. بصورتیکه شما می توانید در عرض یک روز حدود 100 مترمربع فضا را با استفاده از این محصول پوشش دهید.

مزایای استفاده از دیوار شیشه ای هوشمند؟

سرعت بالای اجرا – دید وسیع پانوراما – قابلیت استفاده از شیشه های چندجداره عایق و یا تکجداره – باز و بسته کردن بدون دخالت دست با استفاده از سیستم های کنترلی – قابلیت اتصال به سنسورهای باد و باران و سیستم هوشمند خانگی (BMS)

علت انتخاب تولید این محصول؟

شالوده مجموعه ما یک شرکت معماری، طراحی و مجری پروژه های ساختمانی هستش که با توجه به اهمیت تأمین مصالح مدرن و با کیفیت برای هم پروژه های خود مجموعه و هم کارفرماهای محترم دیگر به سمت بازرگانی و تأمین مصالحی که در کشور تولید نمیشدند هم کشیده شدیم. اما با بیشتر شدن رغبت کارفرمایان برای استفاده از این محصولات برآن شدیم که به نحوی بتونیم این محصولو در داخل کشور تولید و مانع خروج ارز از کشور بشیم. و در سال 1397 توانستیم با انتقال تکنولوژی از شرکت های تاپ تولید کننده این محصول در دنیا و با طراحی بروز قالب های پروفیل های مورد نیاز تولید این مصالح را در داخل کشور شروع و زمینه ای برای اشتغال جوانان و متخصصین کشور عزیزمون فراهم کنیم.

چند درصد از این محصول ساخت خودمونه؟

حدود 80 درصد از این محصول که شامل پروفیل های آلومینومی، یراق آلات و شیشه های مورد استفاده، به همت مهندسین جوان عزیزمون در داخل کشور طراحی و تولید میشه و حدود 20 درصد که شامل سیستم های کنترلی و پارچه های چندلایه می باشد از خارج کشور تأمین می شود. البته برای این چند درصد باقیمانده هم مذاکراتی با تولید کنندگان داخلی صورت گرفته و در مرحله طراحی نمونه های اولیه این اقلام باقیمانده هم هستیم.

کیفیت محصولات ما نسبت به محصولات مشابه خارجی؟

رویکرد ما از همان ابتدا چه در زمانی که شرکت ماهیت بازرگانی داشت و چه الان که تولید کننده این محصولات هستیم همیشه بر محور کیفیت بوده و همواره خودمون را با محصولات تاپ ایتالیایی و ترک مقایسه کردیم و به جرات میتونیم بگیم که کیفیت محصولی که ما الان تولید میکنیم از محصولی که از اروپا خرید میکردیم کمتر نیست که بلکه به دلیل بومی سازی طراحی محصول برای شرایط آب و هوایی کشورمون به مراتب بالاتر از آنها می باشد.

به این شکل بهتون توضیح بدم که مثلا تولیداتی که در کشور ایتالیا که مهد این محصول می باشد بصورت یک شکل و فرم استاندارد هستش ولی ما با توجه به شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف کشور مجبور بودیم سازه ها و قالب های متفاوتی را طراحی کنیم و این بر روی کیفیت و کارکرد محصولات ما تأثیر خیلی زیادی داشت.  به عنوان مثال در جنوب کشور ما به ندرت شاهد بارش برف هستیم ولی در عوض رطوبت خیلی زیادی را باید محصول تحمل کند ولی در گوشه دیگری از کشورمان مثل مناطق کوهستانی و سردسیر بارشهای برف بسیار زیادی را شاهد هستیم و فصل سرد سال بسیار طولانی تر می باشد و ما این شرایطو در طراحی قالب، نوع و پوشش پروفیل های سازه ای خود مد نظر گرفتیم.

استفاده از اینترنت اشیاء در تمامی محصولات بام تک :

در عصر حاضر صنعت با سرعت زیادی به سمت هوشمند کردن اشیاء و یا همان کنترل محصولات به وسیله اینترنت پیشروی میکنه و ما هر روزه شاهد محصولاتی هستیم که دیگر بصورت سنتی کنترل نمی شوند و انسان قادره بوسیله کنترلرهای از راه دور و یا سنسورهای بکار رفته در اون محصولات اونهارو کنترل بکنه. شرکت ما هم از این روند پیشرفت جا نمونده و با استفاده از دانش متخصصان آی تی و الکترونیک کشورمون تمامی محصولات خودش را به این تکنولوژی مجهز کرده. یعنی شما الان قادر هستید از راه دور باز و بسته شدن سقف، پنجره و سیستم روشنایی محصولات تولیدی مارو هنگامی که در مسافرت یا دور از فضای مورد نظر هستید کنترل کنید و با آرامش خیال به سفر و کارهای دیگر خود بپردازید.

چرا شرکت شما دانش بنیان تلقی میشه؟

شاید در نگاه اول این محصول خیلی ساده به نظر بیاد ولی تولید این محصولات روند پیچیده ای از طراحی در شاخه های مختلف علمی را می طلبه که ما با سال ها تحقیق و توسعه و با کمک مهندسین و ممتخصصین جوانمون توانستیم این محصولو داخل کشور بومی سازی کنیم.

به عنوان مثال ما در داخل شرکت و در طراحی و جانمایی اولیه محصولات در فضایی که مد نظر کارفرما هست از مهندسین و طراحان معماری، در محاسبات بارگزاری و تنش از مهندسین عمران، در طراحی سیستم حرکتی، انتقال نیرو و نیروی محرکه از مهندسین مکانیک و در بخش کنترلرها و سیستم های روشنایی از مهندسین و متخصصین رشته الکترونیک و آی تی استفاده میکنیم.

مراحل تولید :

بعد از طراحی معماری اولیه محصول طبق درخواست مشتری، واحد عمران ما نوع سازه، پروفیل و متریال مناسب اون طرحو محاسبه، مشخص و نقشه های تولیدو به کارخانه ارسال می کنند.

در ابتدا ما مرحله برشکاری پروفیل های آلآآلومینیومی را طبق ابعاد مشخص شده انجام میشه و بعد از این مرحله پروفیل ها به واحد رنگکاری الکترواستاتیک ارسال میشه، در این بخش پوشش پروفیل ها طبق رنگهای انتخابی از سوی مشتری و کارفرما انجام می گردد. اکثر رقبای خارجی ما این بخش را بصورت برون سپاری انجام میدن ولی ما بخاطر اینکه نظارت بیشتری بر کیفیت پوشش رنگی محصولاتمون داشته باشیم با طراحی و تأمین بزرگترین کوره پخت رنگ الکترواستاتیک در کشور به طول 14 متر قادر هستیم رنگکاری پروفیل های تا طول 13 متر را انجام بدیم که این موضوع هم در بالا بودن کیفیت محصولاتمون نقش مهمی ایفا میکنه هم سرعت و راندمان کارو بسیار افزایش میده.

بعد از مرحله رنگکاری پروفیل های ما آماده ارسال به بخش های اسمبل یراق آلات، سیستم های انتقال نیرو، سیستم های روشنایی و کنترلی هستند.

موازی این اقدامات ما در بخش دوخت و جوش پلاستیک پارچه های پنج لایمون، با استفاده از دستگاه مدرن و روز دنیا عملیات اتصال و جوش نوار و فیتیل های پلاستیکیمون را بر روی پارچه های از جنس پی وی سی را انجام میدهیم. این پارچه که همان پوشش اصلی سقف های متحرک تلفیقی آلومینیوم و پارچه ما هست بعد از این مرحله آماده اتصال به سازه آلومینیومی میشه.

در بخش اسمبل یراق آلات بر روی پروفیل ها ما حدود 160 قطعه و یراق پلاستیکی و فلزی داریم که مشخصا برای هر نوع از محصولات ما حدود 50 یراق خاص خود اون محصول را داریم. همونطور که مشاهده میکنید داخل ریل های آلومینیومی که وظیفه انتقال نیروی موتور به سازه اصلی سقف و متحرک کردن سقف را دارد، یراق آلاتی همچون تسمه تایم، چرخ دنده، بلبرینگ، چرخ و … بکار میره که موجب حرکت بدون مشکل پروفیل های سقف در مسیر بازشو می شود.

بعد از اتمام کار در هر بخش، تولید محصول وارد مرحله مونتاژ شده و در اینجا قطعات و متریال های آماده شده بر روی هم سوار و آماده کنترل کیفی نهایی می گردند.

چند درصد تجهیزات مورد استفاده در تولید محصول کشورمون و چند درصد از خارج تامین شده؟

90 درصد ماشین آلات و تجهیزات ما در داخل کشور تولید شده و اون 10 درصد هم مربوط به دستگاه جوش پلاستیک ما هستش.

آیا شما صاردات داشتید یا اگر نداشتید به فکر اون هستید؟

بله ما در چند سال اخیر چندین مورد صادرات به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان و کشور عراق داشتیم و پتانسیل تکنیکی و ظرفیت تولیدی این را هم داریم که اگر موانع داد و ستد و صادرات این نوع محصولات به کشورهای اروپایی هم برطرف بشه بتونیم به کشورهای اروپایی هم صادرات داشته باشیم.

برنامه های آتی شرکت شما چه خواهد بود؟

گام بعدی ما تولید و اکسترود پروفیل های آلومینیومی در داخل خود مجموعه و همچنین بومی سازی بخش کوچک باقیمانده از مواد اولیه ای هست که فعلا در داخل کشور تولید نمیشه و ما مجبور به واردات اون مواد از خارج از کشور هستیم. و امیدواریم در دو سال آینده به این اهداف هم برسیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا
×

سلام!

جهت پشتیبانی و هرگونه پرسش، می توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان بام تک در ارتباط باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟